Психотерапія і закони ринку

Багато людей сприймають психотерапію і терапевтів через призму законів ринку, і поводяться відповідно. Неминуче виникають конфлікти, засновані на розбіжності очікувань. Загальний вектор зазвичай буває приблизно такий:

– А чому б терапевта ще раз не відповісти на мої запитання про все, що він вже написав на сайті? Чому б не порахувати для мене вартість зустрічі в моїй валюті? Чому б не вести зі мною діалог там, де зручно мені і тоді, коли зручно мені? Навіщо мені напружуватися і шукати щось на сайті, в Гуглі і т.д.? Це терапевта адже потрібно продати мені свої послуги, ось і нехай розповідає по десять разів на день. Мабуть, чи не зламається!

Хочу внести ясність, грунтуючись на досвіді не тільки особистому, але і пари десятків колег (саме про це поки ще не написано наукових статей з доказовою базою, так що колективний досвід – наш єдине джерело).

У психотерапії не працюють закони і феномени ринкової торгівлі ("послуга", "обслуговування", "продати", "реклама" та ін.), як би не хотілося багатьом людям думати зворотне. По всьому виходить, що психотерапія (і будь-яка інша терапія, до речі) – це не проста послуга, це допомога, хоч у неї і є певні властивості послуги.

Психотерапевт не продається сервіс або результат, він продає час, помножене на майстерність.

Фактично, клієнти (або страхова компанія, або клініка) оплачують терапевта певний відсоток його життєвих потреб, щоб він про це більше не турбувався, і міг звернути всю свою увагу, досвід і мистецтво на те, щоб на 100% бути з конкретним клієнтом, допомагаючи йому. Як правило, розмір отриманої допомоги не дуже-то піддається виміру грошима, навіть якщо точно відомо, скільки їх заплачено і коли. Тому все, що виникає в процесі терапії – включаючи результати, життєві зміни, рішення проблем, терапевтичні відносини, тепло, близькість і ін. – це не купівля по чеку, а бонусна надбудова, яка виникла з бажання двох людей зустрітися. У хорошого, опрацьованого, майстерний терапевта така надбудова є скоріше правилом, чим винятком – що дозволяє людям приходити саме за нею і платити, заздалегідь ще точно не знаючи, чи вийде щось.

Зрозуміло, що ніякої маркетинг і закони ринку до цієї надбудові абсолютно неприйнятні, хоча і дуже хочеться застосувати, "притиснути до нігтя".

Повертаючись до теми "А чому б терапевта ні …?".

Роки і тисячі годин консультування безжально показують, що людина, який би розглядав оплату сесії в ринковому ключі і вимагає від терапевта повного обслуговування на самому початку першого контакту, з точно такою ж позицією і прийде потім в терапію. І буде чекати повного обслуговування там, тому що "уплочено". А терапія так не працює, там потрібні поєднані зусилля двох. Якщо один з двох вважає, що він вже вніс 100% свого вкладу в роботу грошима, а далі нехай другий навколо стрибає – терапія не складеться. З роками такі заходи починають відчуватися "на підльоті", і відбувається відсів. Щоб не потрапити в такий відсів через незнання – має сенс подумати і, можливо, переглянути дещо з урахуванням написаного вище.

Є одне виключення.

Іноді очікування обслуговування є частиною запиту або проблеми клієнта. Терапевти, які працюють з такими проблемами і з таким спектром порушень, як правило, вже вміють це враховувати і відносяться до такої поведінки з розумінням. Є певні способи відрізнити таких клієнтів від інших, і дати їм те, чого вони самі взяти не можуть. Майже у всіх інших випадках (їх переважна більшість) – це не "не можуть", а "не хочуть", тобто звичайнісіньке бажання сервісу, виражене як життєва позиція "я гроші плачу, тому мені всі повинні".

Все це не означає, що хороший терапевт забрався такий на прямовисну скелю і там сидить, приймаючи тільки тих, хто зміг до нього залізти. А хто не зміг – йдіть нафіг, слабаки. Ну ні, звичайно. Це означає тільки те, що обслуговування і підтримка потенційних клієнтів відбуваються в тих межах, в яких вони дійсно потрібні, і не більше. Досить тонкий момент, кожен професіонал вибирає цю точку балансу сам / а. Хтось буде вам пояснювати все, включаючи номери трамваїв, на яких ви можете доїхати до офісу, – а хтось не буде повторювати вже написане на сайті, а просто дасть вам посилання. А хтось третій взагалі не стане відповідати на лист "потрібна консультація терміново зателефонуйте світла". Психологічні центри, власне, навіть наймають спеціальних людей, щоб вони все це розгрібали і надавали сервіс.

І всі вони – праві.

Безумовно, це лише особиста думка, і ви вільні з ним не погоджуватися, не враховувати його і гнути свою лінію. Не забудьте тільки про одну важливу річ: від того, як ви шукаєте, сильно залежить, кого ви знайдете.

Досить затребувані терапевти майже не займаються обслуговуванням. Від них можна чекати відповідей на природно виникають питання і мінімально необхідної інформації для зустрічі, і все. Це викликано і зайнятістю, і розумінням, що няньчитися НЕ терапевтично, і бажанням працювати з досить мотивованими людьми.

Недостатньо зайняті або дуже добрі терапевти, звичайно, можуть почати відповідати абсолютно на всі ваші запитання, переказувати вже наявну на сайті інформацію, перераховувати за вас курс валюти, дізнаватися години роботи банку, рахувати різницю часових поясів, годувати вас грудьми і ін. та ін. Вони, в общем-то, не небезпечні, з більшістю з них все в порядку.

Але є ще й третя категорія – ті, хто діє жорстко за законами ринку, впарівая, продаючи і облизуючи потенційного клієнта скільки того заманеться, бо іншими способами їх терапія не просунути, вона нежиттєздатна сама по собі. Серед них обов’язково є не тільки пустодзвони, а й шкідники. На жаль.

У сучасній терапії по інтернету "ринковий" підхід став дуже популярний, і з боку "продавців", і з боку "покупців". Звичайно, віртуальне середовище сильно впливає, але і мотивів для подібної добудови стало навколо багато. З боку клієнтів, наприклад, "ринковість" терапії – це один з зрозумілих способів управління і контролю, в умовах, коли цих способів гостро не вистачає. Так що якийсь час ми ще з цією плутаниною Проплававши.

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours

*

code